Recenzie / Top tipy

Spoločenské hry pre deti od 3-5 rokov

Spoločenské hry sú skvelou pomôckou ako deti nenásilne a hravou formou niečo naučiť. Zároveň sa pri nich super zabavíte a trávite čas spolu a to sa predsa najviac ráta. Ja ich od detstva milujem a teším sa, že Luky je už vo veku, kedy si rôzne spoločenské hry môžeme spoločne zahrať. Dnes na webe nájdete obrovskú ponuku, v ktorej je niekedy ťažké sa zorientovať a nájsť to pravé, a preto verím, že naše konkrétne recenzie a fotky Vám pomôžu nejakú peknú hru vybrať. Je skvelé, že každá hra rozvíja inú schopnosť či zručnosť dieťaťa. Ja osobne preferujem skôr kooperatívne hry – to znamená, že hráme spolu a máme jeden cieľ, ktorý sa snažíme dosiahnuť. Nehráme proti sebe a na konci nevznikajú nervičky z prehry 😉 . Určite však netreba vynechať ani spoločenské hry v ktorých sa dieťa učí súťažiť a znášať prehru, ktorá je bohužiaľ bežnou súčasťou života. Spoločenských hier sa nám doma zozbieralo celkom dosť, tak si ich poďme postupne predstaviť a ukázať.

1. Kartová hra Čarodejnícka škola

Kartové hry sa u nás v poslednej dobe dosť udomácnili. Čarodejnícka škola je úžasná, pretože trénuje pamäť a navyše je kooperatívna. Spoločne sa snažíte o jeden cieľ, v tomto prípade stať sa čo najlepšími čarodejníkmi. V podstate je to náročnejšia a zábavnejšia verzia pexesa s tajomnými čarodejníckymi ilustráciami. Luky si práve tie zamiloval a aj vďaka nim hrá túto hru veľmi rád. Princíp je jednoduchý. Zamiešate karty, kopu položíte obrázkami nadol. Začína dieťa a vyberie z kopy jednu kartu, tú ukáže aj ostatným spoluhráčom a položí ju na stôl obrázkom nadol. Všetci si kartu a jej polohu musíte zapamätať. Potom je na rade ďalší hráč, ktorý urobí to isté. Karty ukladáte do 4 radov po 4 karty. Cieľom hry je nájsť k sebe patriacu dvojicu kariet, ktorá však nie je úplne identická, a preto je hra náročnejšia a vhodná cca od 4-5 rokov. Na jednom obrázku je predmet napr. čarodejnícka palička a na druhom postava, ktorá tento predmet vlastní napríklad čarodejník, ktorý v ruke drží čarodejnícku paličku. Ak hráč vyberie kartu, ktorej dvojica už je podľa vás vyložená, položíte ju obrázkom nahor priamo na ňu. Tým je už pár určený a nemožno ho zmeniť. Super je, že sa môžete spoločne poradiť kam kartu položiť. U nás sú názory častokrát úplne odlišné, ale väčšinou má pravdu Lukáško 🙂 .  Hra končí keď sa minú všetky karty z kôpky a vyložené karty sú v pároch (spodná obrázkom nadol a vrchná obrázkom nahor). Následne skontrolujete či ste jednotlivé karty k sebe priradili správne. Čím viac správnych párov nájdete, tým lepšími čarodejníkmi sa stávate. Cieľom hry je priradiť správne aspoň 10 párov. Hra je skvelá na trénovanie pamäte a kooperáciu. Kúpite ju tu: Kartová hra Čarodejnícka škola.

2. Kooperatívna spoločenská hra Snow, Snow

Kooperatívnu hru Snehuliaci som Vám už predstavovala na mojich sociálnych sieťach, ale rozhodla som sa ju dať aj sem. Ľahšie si ju tu nájdete a aj po čase sa k nej vrátite. Snow, Snow je skvelá kooperatívna hra pre deti od troch rokov a je ideálna na dlhé zimné večery. Spoločnými silami sa snažíte zachrániť snehuliakov pred slniečkom. Snehuliaci sa skladajú z troch častí a vašou úlohou je postupne ich dostať z jedného brehu cez ľadovce na druhý. Hráč hádže kockou a posúva toľko častí snehuliaka, aké číslo padne. Ak padne slniečko musíte odobrať jeden ľadovec a cesta k cieľu je tak o niečo náročnejšia. Deti sa vďaka nej učia spolupracovať, logicky myslieť a hlavne počítať. Luky má milo prekvapil ako to rýchlo pochopil a krásne si dokáže spočítať, že ak napríklad hodí 5ku môže presunúť jedného celého snehuliaka a potom ešte 2 časti z druhého. Hra je opäť od francúzskej značky Djeco a dizajn je prekrásny. Luky sa so snehuliakmi rád hrá aj mimo hry. Stavia si ich, počíta a vymýšľa si rôzne príbehy. A to je pre mňa pridaná hodnota tejto hry. Kúpite ju tu: Kooperatívna hra Snow, Snow Snehuliaci.

3. Kartová hra Bisous Dodo – Bozky na dobrú noc

Najkrajšia kartová hra akú sme kedy mali. Aj keď vobec nejde o hru samotnú, tá je v podstate veľmi jednoduchá. Hra je vhodná pre deti od 3 rokov, obsahuje 32 kariet, a z jej krabičky vytvoríte mäkkú postieľku pre postavičku. Hru je ideálne hrať pred spánkom ako taký milý mojkací rituál. Luky ju tak zbožňuje, že ju musíme hrať aj počas dňa. Dieťa si vyberie jednu postavičku (chlapčeka alebo dievčatko – my ich voláme podľa našich dvojičiek Alicka a Dominik), cieľom hry je nazbierať čo najviac kariet s úlohami dovtedy kým nájde tri karty, vďaka ktorým svoju postavičku uloží spinkať – vankúšik, perinku a mojkáčika. Dieťa postupne otáča a zbiera kartičky, na ktorých sú znázornené úlohy ako šteklenie, pusinkovanie, spievanie. Ale pozor v kope sú aj karty so slniečkami, koľko slniečok je na karte, toľko svojich kariet musí drobec odložiť nabok. Keď nájde všetky 3 karty (vankúšik, perinku a macka) hra končí a začína ozajstná zábava. Rodič vezme všetky karty, ktoré dieťa nazbieralo, po jednej ich otáča a plní úlohy, ktoré sú na nich zobrazené – šteklí, pusinkuje bruško, nožičky, spieva uspávanky, dáva eskimácke bozky, húka ako sova a podobne. Keď rodič splní všetky úlohy otočíme spolu postavičku na stranu so zatvorenými očkami a môžeme ísť všetci spinkať. Dobrú noc! Kúpite v eshope detskahracka.sk TU.

4. Spoločenská hra Zbaľ si kufre!

Lukáško túto spoločenskú hru dostal od mojej sister. Vybrala ju kvôli názvu 🙂 . Interne ju voláme Zbaľ sa a vypadni! Takže to len krátky úvod prečo práve táto hra. Inak je veľmi zábavná a trénuje pamäť a vnímavosť. Hrať ju môžu 2-4 hráči a je vhodná od 4 rokov. Každý hráč si vyberie jeden kufor, do vrecka vložíme všetky kúsky oblečenia a začíname hrať. Hádže sa kockou a z vrecka hráč postupne vyberá toľko kúskov oblečenia aké číslo na kocke hodil. Ak nájde oblečenie zo svojho kufra uloží si ho do neho, ak nie vráti vec späť do vrecka. Ak hráč nájde špinavé ponožky musí jednu vec zo svojho kufra vrátiť späť. Toto je inak vždy najvtipnejší moment a škodoradosť (po mne) sa v Lukym nezaprie. Horšie je keď špinavé ponožky nájde on sám…Víťazom sa stáva ten, kto prvý zozbiera všetky kúsky zo svojho kufra. Kufre sú tématické a u nás idú najviac letný a zimný ;-). Hru nájdete v Bubliboome TU alebo aj v Hračkolande TU.

5. Tik Tak Bum Junior

Luky ju dostal teraz k narodeninám a mala oveľa väčší úspech ako som očakávala. Fotila som ju však ešte pred narodeninami, takže fotky sú tentokrát bez hlavného protagonistu. Mňa zaujala preto, že rozvíja slovnú zásobu, kreativitu, myslenie a spontánnosť. A vďaka tikajúcej bombe je aj super zábavná. Kartičky sú v piatich jazykoch, takže hra je vhodná aj pre viacjazyčné rodiny. Najskôr sa naštartuje bomba, sranda je, že nikto nevie ako dlho bude tikať a kedy „vybuchne“. Otočí sa prvá karta a hráč, ktorý má v ruke bombu musí povedať slovo súvisiace s obrázkom na karte. Napríklad na kartičke je vesmír, slová ktoré s ňou súvisia sú planéty, hviezdy, súhvezdia, kozmonaut a podobne. Ak hráčove slovo súvisí s obrázkom podáva bombu ďalej, hráči sa striedajú kým bomba tiká. Akonáhle vybuchne ten kto ju mal v rukách si musí nechať kartičku. Hra končí ak si niektorý z hráčov musí nechať piatu kartičku. Vyhráva ten, kto ich má najmenej. Dôležitá je rýchlosť a kreativita. Je to fakt zábava! Kúpite ju napríklad TU.

6. Kooperatívna hra Příšerky ze skříně

Aj túto hru Luky dostane na narodeniny. Zaujala ma svojim dizajnom, ilustráciami a tiež tým, že je kooperatívna. Je vhodná už pre deti od 3 rokov a keďže nie je veľmi dlhá odporúčajú ju hrať pred spaním. Najskôr spoločne zaženiete všetky príšerky do skrine a potom môže ísť drobec spokojne spinkať. Princípom hry je zapamätať si polohu žetónov, na ktorých sú vyobrazené hračky. Každá príšerka objavujúca sa pri posteli sa bojí nejakej hračky – tej ktorú má vyobrazenú na karte a vy musíte otočiť správnu, aby ste ju mohli zahnať do skrine. Ak otočíte nesprávny žetón musíte otočiť jednu z troch častí príšerky Chvostozubky. Ak sa otočí aj jej posledný tretí dielik pri posteli sa objaví ďalšia príšerka. Snažíte sa všetky príšerky zahnať do skrine, ak sa vám to nepodarí a pri posteli sa objaví aj štvrtá príšerka prehrali ste. Hra má viacero variant a dá sa prispôsobiť pre rôzne vekové skupiny. Príšerky Lukáško miluje a pamäť má väčšiu ako slon preto verím, že bude mať úspech. Kúpite ju TU.

Pekný spoločne strávený čas a super zábavu Vám prajeme.

Lucia a Lukáško