Recenzie / Top tipy

Knihy z našej knižnice – 6.časť

Doma sme za poslednú dobu dosť obmenili knižnicu. A keďže kniha je vždy skvelým darčekom či už do mikulášskej čižmičky, adventného kalendára alebo pod vianočný stromček, rozhodla som sa, že Vám opäť naše aktuálne najobľúbenejšie detské knihy trochu priblížime a možno vás pred blížiacimi sa sviatkami inšpirujeme.

Som veľmi rada, že Lukáško knihy miluje a takmer každá nová sa u nás na nejakú dobu ujme a čítame ju dookola. Momentálne jeho top výber tvorí niekoľko kníh s krátkym príbehom a jedna krásna „eklopécia“ ako Luky encyklopédii hovorí 😉 . Poďme si ich postupne predstaviť. Po kliknutí na názov knihy Vás to presmeruje priamo na web, kde si knihu môžete kúpiť.

Farebné strašidielko – The Colour Monster. Anna Llenas.

Jedinečná detská kniha o pocitoch, ktorá je navyše aj dvojjazyčná (anglicko-slovenská). Dievčatko (my ju voláme Tara), pomáha farebnému strašidielku usporiadať a rozriediť pocity do nádobiek, aby nebolo také popletené a zmätené. Triedia ich podľa farby. Radosť je žltá, smútok modrý, hnev červený, strach čierny, pokoj zelený a aký pocit je ružový to sa dozviete keď si ju prečítate 😉 .  Ilustrácie v tejto knihe sú netradičné akoby trojrozmerné a pre deti veľmi pútavé. Kniha jednoducho vysvetľuje deťom základné pocity prostredníctvom farieb a krátkych opisov. Je to presne ten typ knihy, kde je textu minimum a vďaka tomu vzniká priestor sa porozprávať a vysvetľovať. My sme pri jej čítaní hľadali aj konkrétne situácie kedy Luky tieto pocity zažil, a prostredníctvom nich som sa mu snažila pocity pomenovať a objasniť. Najviac úžasné bolo keď prišiel zo škôlky a povedal mi, že dnes bol modré strašidielko, ktoré v knižke znázorňuje smútok. Alebo keď sa vrátil z vonku s tatinom a povedal mi, že obaja sú žlté strašidielka. Žltá je synonymom pre radosť. Vďaka tejto knižke si začal viac uvedomovať a pomenovávať svoje pocity a naučil sa ich aj po anglicky, takže za mňa obrovský palec hore. Navyše kniha sa predáva v sete s maľovankou. Ako viete Luky si nerád kreslí, ale v tejto maľovanke už zopár farebných strašidielok vyfarbil. Kniha je vhodná pre deti od 2 rokov, ale verím, že rovnako ako u nás osloví aj tie 4 ročné.

Ak vás kniha zaujala alebo ju máte rovnako radi ako my, dávam do pozornosti úplne novú kooperatívnu hru  Barevná príšerka inšpirovanú práve touto knihou, ktorá nedávno vyšla vo vydavateľstve Mindok. Nájdete ju TU.

Veľké čistenie zubov v ZOO. Sophie Schoenwald.

Vonku je krásne počasie a v ZOO nie je ani jeden jediný návštevník. Čuduje sa riaditeľ Alfréd Verva. Zvieratká si totižto prestali čistiť zúbky a v zoologickej záhrade sa šíri zápach. Milý príbeh o tom, ako sa riaditeľ s ježkom Ignácom Mentolkou vyberú na odvážnu misiu a spoločnými silami vyčistia zvieratkám v ZOO obrovské množstvo zubov.  Luky túto knihu miluje od prvej chvíle a ráno keď ho neviem dostať do kúpeľne vždy zaberie, keď zakričím, že na neho už čakajú Alfréd Verva (ja 😉 ) a Ignác Mentolka (zubná kefka). Odkedy ju máme doma pri fotení vždy musíme kričať ŠPAGETY! a najvtipnejším zvieraťom pod slnkom sa stal jednoznačne mravčiar Edo. Odporúčam ju všetkými desiatimi, pretože je to pekný príbeh, ktorý deti nadchne,  motivuje k umývaniu zúbkov a navyše aj rozosmeje. Okrem nás ju odporúča aj Miro Jaroš 😉 a súčasťou je plagát s návodom ako treba správne čistiť zúbky. U nás už visí v kúpeľni na dverách.

Malá ilustrovaná detská encyklopédia.

Lukáško rád nasáva nové informácie a fakty. Rozhodla som sa preto nájsť pre neho klasickú encyklopédiu, v ktorej bude obsiahnutých viacero tém a budeme si ich postupne čítať a učiť sa podľa toho, čo ho bude aktuálne zaujímať. Po dlhom hľadaní som našla som túto malú detskú encyklopédiu, ktorá má krátke a jednoduché texty a je nabitá zaujímavými informáciami. Vďaka veľkosti si ju môžeme vziať zo sebou aj na cesty a výlety. Oslovila ma aj veľmi peknými, takými klasickými až retro ilustráciami ( je ich v nej viac ako 800) a bonusom je množstvo hier a pokusov, ktoré súvisia s danou témou. Vyrábali sme podľa nej lietajúce vrtuľky, palmy pre dinosaury, žeriav a najbližšie sa chystáme na sopku, ktorá bude chrliť lávu. Lukyho momentálne najviac zaujíma vesmír a planéty a vďaka encyklopédii sa ich naučil všetky pomenovať a rozoznať. Myslím, že v každej detskej knižnici by sa mala jedna takáto informáciami nabitá encyklopédia nachádzať. A čo vy, máte už doma nejakú???

Malý čmeliak Cyril chce lietať. Britta Sabbag. Maite Kelly

Spoluautorkou knihy o malom čmeliakovi je Maite Kelly zo slávnej speváckej rodiny The Kelly Family 🙂 . Krásny príbeh, ktorý vás jednoznačne chytí za srdiečko. Je o čmeliakovi Cyrilovi, ktorému sa kamaráti smejú, že nikdy nebude vedieť lietať, lebo má maličké krídla. Cyril je z toho nešťastný a pýta sa vážky, lienky, muchy aj cvrčka prečo je iný a taký zvláštny. Všetci mu vysvetľujú, že je dobré byť jedinečný a bez pestrosti by bol svet sivý a nudný. Vysvetlia mu, že aby dosiahol to, po čom tak veľmi túži musí len ostať sám sebou, veriť si a nikdy sa nevzdávať. Na prvý pohľad nenápadná kniha, skrýva v sebe prekrásne ilustrácie a úžasný príbeh o odvahe a vytrvalosti. Luky knihu zatiaľ ešte nevidel a pravdepodobne pôjde pod vianočný stromček. Ale za mňa má desať bodov z desiatich. A rozmýšľam, že rovno objednám aj jej druhú časť Malý čmeliak Cyril chce vedieť čo je to láska

ETELA LETELA. Atomic Verlag. Dominika Šikulincová.

Prvotina malého trenčianskeho vydavateľstva Atomic Verlag, ktorá vznikla za pomoci crowfundingovej kampane, ktorú som s radosťou podporila aj ja. Plne ilustrované strany sú dielom Dominiky Šikulincovej, ktorej ilustrácie mnohí poznáte zo slovenského Pucle. Spolupracovala aj s trenčianskou značkou oblečenia LittlePeople a tiež značkou Psst, ktorá prináša na náš trh krásne a kvalitné pyžamká. Etela letela je knihou o odvahe, ktorá je v každom z nás. Dievčatko Matilda má odvážnu babičku Etelu, ktorá aj v deň svojich sedemdesiatych narodenín neváha a vyskočí s padákom. Vďaka svojej odvahe a príbehu, ktorý po jednom zoskoku padákom zažila pomôže Matilde prekonať strach zo zubára. Kniha vďaka veľkým pestrým ilustráciám a krátkym textom zaujme aj malé deti od dvoch rokov, ale je tiež vhodná aj ako prvé čítanie pre školákov a predškolákov. Ja ju Lukymu pribalím do adventného kalendára.

Búrka a veľryba. Benji Davies.

Knihu poznám ešte z anglického originálu a na jej slovenský preklad som sa veľmi tešila. Dojemný príbeh o priateľstve a rodičovstve a nádherné ilustrácie, vďaka ktorým bola pre mňa táto kniha láska na prvý pohľad. Chlapec Noi žije na brehu mora so svojím ockom. Ocko je rybár a každý deň chodí na more loviť ryby. Noi sa cíti osamelo a nájde si nevšedného kamaráta veľrybie mláďa. Stanú sa z nich najlepší priatelia, ale pochopiteľne si ho nemôže nechať. Vďaka tomuto priateľstvu však jeho ocko pochopí, že Noi sa cíti osamelý….dojemný a poučný príbeh, prostredníctvom ktorého môžeme deťom vysvetliť čo je to osamelosť a skutočné priateľstvo, ktoré pretrvá aj keď sa priatelia musia odlúčiť.

Verím, že sa Vám môj knižný výber páčil a snáď ste našli nejakú peknú knihu, ktorá vás oslovila. A nakoniec tú mám pre Vás ešte jedno malé prekvapenie – súťaž o krásnu detskú knihu Máme v škôlke prasiatko. Stačí aby ste boli naším fanúšikom a pod príspevkom na Facebooku (TU) mi napísali, aká kniha je u vás doma momentálne najobľúbenejšia. Vytvoríme tak zoznam krásnych kníh, ktoré vaše deti milujú a inšpirujeme sa navzájom. Ak budete článok zdieľať, zapojíte sa do súťaže hneď 2x. Víťaza vylosujem v piatok 15.11.2019. Držím palce.

detske knihy

Lucia a Lukáško